Monday, October 19, 2015

Ailelerin, Çocukların Zihinsel Keşfindeki Fakirliği!

İnsan olmanın verdiği bir donanım var ki diğer varlıklardan üstünlüğüne de kanıttır. Sınırsızı idrak etmedeki ma'rifet basamaklarını düşündükçe insanda dar mülahazalarla ifade edilecek bir istidadın olmadığı aşikar kılınmakta. Bu farkındalıkla ifade edilecek olursa, donanımındaki muazzam yapıyı kullanma becerisi insanoğlunun iradesiyle tezahür edecektir. 

Bugünün çocuklarının 'yaparsan şu olur' cinsinden aldığı eğitim modeli , mevcuduyla iktifa eden bireyleri ortaya çıkardı. 'Var olan' üzerinde düşünme yetisini kullan/a/mayan çocukların zeka seviyelerini günümüz yetişkinleri sunduğumuz eğitim modeli çerçevesinde ölçmeye çalışmaktadır. Bu durum çocuğun zihinsel becerileri çerçevesinde sayısal ve sözel zekadan başka bir seviyeye imkan tanımayan öğretileri ortaya çıkardı. Ebeveynin çocuklarına yapıştırdığı 'geri zekalı' etiketi de maalesef toplumca içselleştirilen bu dar ölçümlerce ortaya çıktı. 

İnsan beynindeki  100 milyar nöronun olduğu bilgisinden ziyade o nöronların bağlantılarını aktivite etmenin kayda değer olduğu unutulmamalıdır. Zira sınırlı sayıda nöronlar olabilir ama sınırsız kombinasyon bağlantılarına muhatap bir insanoğlu var karşımızda. Bu çerçevede çocuklarımızın zeka seviyelerini 'benim çocuğumun sayısala kafası basmıyor , sözeli daha iyi ' gibi  ifadeye medar algıların ölçüsüzlüğü gözler önüne serilmektedir. 2-3 tip zeka bazlı ölçümlerden ziyade çocukların beyinde var olan 20 farklı zeka tipine has cevherleri ortaya çıkartma işi günümüz ebeveyn ve eğitim sisteminin vazifesi olsa gerektir. Bu seviyede olaylar tahlil edildiğinde 20 farklı zeka türünden hangisine muhatap olduğunu dahi bilmediğimiz evladımızın zeka yeterliliğinin keşfinde ona haksızlık ettiğimizin farkında mıyız  acaba?

Evladlarını her yönüyle tanıdıklarını ifade eden günümüz anne-babaları maalesef kendi çocuklarının zihinsel yeteneklerinin keşfinde yoksunluk yaşamaktadır. Çocuklar karşılaştıkları bilgi kümesi öğretilere zekalarının basmamasından dolayı değil, çevrenin çocuklar üzerine kurduğu patalojik baskı psikolojisinden dolayı açık veya kapalı kalmaktadır. Çocuk  bilinçaltına attığı olumsuz çapalardan dolayı da irade beyanına ket vurmakta ve toplum içinde 'geri zekalı' tanısıyla dolaşmaktadır.

Olumlu bilinçaltı çapalarla desteklenmesi gerekli günümüz çocuklarının aile ve okul yaşantısı, onlardaki var olan istidat ve kabiliyetlerin inkişaf etmesine vesile olacak münbit zeminlerdir. Bu zeminlerde geliştirilecek eğitim formasyonları ile de nice çocukların zihinsel keşfine hep birlikte şahit olacağız.

Başını okşadığınız ve öptüğünüz evladınızın bir gün 'dünyanın ilham kaynağı olacak' bir işin başında olabileceğini hiç düşündünüz mü?

0 comments: