Saturday, September 19, 2015

Temsil Kişiliğinizin Dil Kalıpları;Test Edin

Eğitim seminerlerimde temsil kişiliklerine ait rol tespitleri için kullandığım bir örneklemeyi sizinle paylaşmak istiyorum.Metni okurken var olan farklı temsil kişilikleri siz de fark edebilecek misiniz?



'Adım Aysima. 12 yaşındayım. Ailemle ilgili detaylı bir şey anlatmam yanlış olur. Ama yine de boşboğazlık edebilirim.
Babam her zaman 'düşüncelerine perspektif kazandır kızım' der.Ne demekse!
Annem de sık sık bana 'aileden birine çekmişsin kızım' der.
Ben, kelimesi kelimesine onların ne demek istediğini çoğu zaman anlayamam.
Abim ise 'olaylar karşısında soğukkanlılığını hiç bir zaman yitirme prenses' der.
Benim esas sorunum aslında kedi gibi mırlayarak ders çalışmama izin vermeyen küçük kardeşim.Bilmiyorum belki de okuldaki boş konuşan arkadaşlarla beraber olmam başarısızlığa itiyor beni.
Matematik Öğretmenim 'sözün kısası...'dedikten sonra tamamen derse ilgim azalıyor.Bu tarz  öğretmenlerin anlattıklarını tam seçemiyorum galiba.
Babam bu konuda bana 'burnunun ucundaki nimetleri ıskalıyorsun' der..
Annem de 'öğrendiklerini sağlam temeller üzerine kur' der.
Abim ise 'ben sıfırdan yükseldim, sen de yapabilirsin'der.
Doğruyu söylemek gerekirse okulda ders öğretmenlerimden en çok Türkçe Öğretmenimin anlattıklarını iyi öğreniyorum herhalde.
Haa bir de unutmadan söyleyeyim yarın doğum günüm....'

Örnekleme metnini okuduktan sonra kendinizi teste tabi tutabilirsiniz.

Öğrenme stillerinde önem arzeden temsil kişilikleri, yukarıdaki Aysima, baba, anne, abi, Matematik Öğretmeni ve Türkçe Öğretmeni rollerine, kullanılan dil kalıplarına göre yerleştirmeye çalışınız.İlgili rolleri görsel, işitsel ve dokunsal tarzları açısından değerlendirdikten sonra Aysima'ya temsil kişiliğine uygun nasıl bir doğum günü hediyesi alırdınız?

Eminim detaydaki kullanılan sözcük kalıplarından, temsil kişilikleri hemencecik çözdünüz.

Dil, tencerenin kapağına benzer, kıpırdadı mı kokuyu hisseder ve tencerede ne piştiğini anlarsınız.

Örnekleme metnindeki kullanılan dil kalıplarını incelediğimizde de Aysima'nın kullandığı  'detaylı bir şey anlatmak, boşboğazlık, kelimesi kelimesine, kedi gibi mırlamak, doğruyu söylemek' gibi dil motifleri,onun 'işitsel' özellikleri ağır basan biri olduğunu ele vermektedir.
Babasının 'perspektif kazanmak' deyimini kullanmasından 'görsel' biri olduğu, annesinin 'aileden birine çekmek' ve 'sağlam temeller' deyimlerini kullanmasından 'dokunsal' biri olduğu göze çarpmaktadır.Aysimanın abisinin 'soğukkanlılığını korumak' ve 'sıfırdan yükselmek' kalıplarını kullanmasından 'dokunsal' olduğu anlaşılmaktadır.Matematik Öğretmeni'ne atfedilen 'sözün kısası' deyimi onun 'dokunsal' biri olduğuna işarettir.Türkçe Öğretmeni'ne ait bir dil kalıbı olmamasına rağmen Aysima'nın öğrenmesini kolaylaştırdığı gerçeği vurgulanıyorsa, öğretmen ya Aysima gibi 'işitsel' , ya da tüm temsil kişiliklere hitap edebilecek aranan bir eğitimcidir.

Nihayetinde  temsil kişiliklerini yerleştirdiğiniz rollerden işitsel olan Aysima için doğum günü hediyesi alırken sıkıntı çekmeyeceksiniz anlaşılan.

0 comments: